Home » Uncategorized » Sparetips del 2: bensinkort

Sparetips del 2: bensinkort

I mitt forrige innlegg nevnte jeg noen sparetips jeg bruker aktivt i hverdagen, jeg tenkte jeg nå skulle lage en litt mer inngående bloggpost om bensinkort som var et av sparepunktene mine. Jeg bruker bilen mye og kjører en hel del, både jobbmessig og privat og i den sammenheng blir naturligvis bensinutgiftene store. På bakgrunn av dette gikk jeg i fjor vår til anskaffelse av et bensinkort og jeg har ikke angret! Bruker du bilen er del er det faktisk gode penger å spare på å bruke et bensinkort hver gang du fyller tanken.

Først kan jeg begynne med å forklare hva et bensinkort er. Et bensinkort er ikke noe mer spesielt enn et helt vanlig kredittkort med gode avtaler på bensinstasjoner. Du bruker kortet akkurat som du ville brukt et vanlig betalingskort. Rabatten blir så automatisk lagt til av kortselskapet. Det er gratis å skaffe seg og gratis å bruke. Det eneste du må være påpasselig på er å betale giroen innen utløpsdatoen. Kredittkort har som du sikkert vet en ganske høy rente, så det er viktig at du betaler regningen før rentene begynner å løpe løpsk. Jeg har selv et ordnet forhold til regninger og betaler disse alltid i tide, det gjør at jeg nyter alle fordelene et bensinkort gir uten å måtte betale noe ekstra for det. Jeg må jo uansett bruke et bankkort når jeg betaler for bensinen jeg fyller, så hvorfor ikke benytte seg av et kort som gir meg rabatter i samme slengen?

Hvilket bensinkort er så det beste? Det finnes en rekke forskjellige drivstoffkort der ute å det kan derfor være vanskelig å finne det kortet som gir deg størst rabatter. Jeg vil i den sammenheng anbefale en fin side for deg som er på jakt etter et nytt bensinkort. BesteBensinkort.info har en flott oversikt over de beste bensinkortene på markedet i dag, med grundige omtaler av hvert kort. Her kan du også lese flere nyttige artikler om hvordan du kan spare bensinkort og utregninger på hvor mye du kan spare.

Selv sparer jeg rundt 1400kr med å bruke bensinkortet fra 365Privat. Dette kortet gir meg 3,65% rabatt på bensin, pluss 30 øre ekstra rabatt om jeg fyller på en Esso-stasjon. Dette utgjør ca 40kr på hver eneste tank jeg fyller opp. Ikke værst det! Hvor mye du sparer kommer selvsagt ann på hvor mye du kjører og om du har flere biler i husholdningen. Har du flere biler er det lurt å bruke et felles kort når dere fyller, på den måten sparer man mer. Den makismale man kan spare per år med 365Privat kortet er 2000kr. Den spesielle Esso-rabatten er det derimot ingen grense på. Du finner omtale av 365Privat kortet her.

Kjører du lite er det fortsatt lurt å skaffe seg et bensinkort. Det koster tross alt ikke noe å bruke og du sparer rundt 40kr på hver eneste tank om du fyller rundt 50 liter per gang. Fyller du så lite som 10 tanker i året sparer du fortsatt 400kr.

bensinkort bilde

Med et bensinkort kan du spare så mye som 2000kr i året på bensin. Det er i tillegg gratis å bruke.

 

